Event #3.4: Leiderschap in kunst en crisis – 23 juni 2020

Voor Event #3.4 hebben we een virtuele ontmoeting tussen drie artistieke leiders georganiseerd geheel in stijl van de huidige bizarre tijd.

Op 23 juni a.s. gaan we onderzoeken hoe kunst leiderschap behulpzaam kan zijn bij het verwerven van nieuwe inzichten in lastige vraagstukken. Daarom voeren we gesprekken met drie leidinggevenden die allen werkzaam zijn in de culturele sector: Timothy de Gilde, regisseur van de voorstelling, Emily Ansink, directeur van het Holland Festival en Paul Mosterd, directielid van De Hermitage/De Nieuwe Kerk.
Ook de Clubleden zitten in lockdown en met een videoverbinding maken we contact met elkaar.

Leiderschap in kunst en crisis
Belangrijke vragen over het leiderschap van nu gaan ook over geïsoleerd en toch verbonden zijn.

– Timothy de Gilde: Hoe geef ik leiding aan een artistiek team? Hoe maken we samen een voorstelling, zonder elkaar ‘live’ te kunnen ontmoeten, zonder theater, zonder de hulpmiddelen van verbeelding zoals licht, kostuums, rekwisieten en make up?Welke creativiteit roept dit op en wat heeft het jullie gebracht?

– Emily Ansenk: Hoe geef ik leiding aan een Holland Festival in 2020: met kunstenaars uit de hele wereld, die niet naar Nederland kunnen reizen, waar geen publiek voor bij elkaar kan komen, waar de theaters dicht zijn? Hoe kom je tot passende beslissingen, ook al zijn ze ongekend en desastreus. Kun je je daar op voorbereiden? En wanneer houden de virtuele mogelijkheden op?

– Paul Mosterd: Hoe geef ik leiding aan de Nieuwe Kerk en De Hermitage, waarvan de deuren dicht zijn: grote musea zonder subsidiëring, met medewerkers die elkaar niet meer kunnen ontmoeten. Met een kostbare tentoonstelling van juwelen, schilderijen en kostuums. Bewaking, verzekering en de onmogelijkheid om de rijkdommen te vervoeren naar hun buitenlandse bruikleengevers? En hoe maak je plannen voor de toekomst. Hoe blijf je perspectief zien en voorkom je een zenuwinzinking?

Programma 23 juni 19:30 uur:
• We sturen jullie een link waarmee je om 19:30 uur kunt inloggen op ons gezamenlijke platform.
• We stellen onze gasten voor en nodigen die uit om door middel van een vraaggesprek hun dilemma’s en oplossingen van de afgelopen maanden te delen en samen met ons naar de toekomst te kijken.
• Via de chatfunctie kun je je eigen thema’s inbrengen en aan onze gasten voorleggen. De chatmoderator zal zorgdragen dat alle clubleden in diaspora zich verbonden voelen en mee kunnen doen.