Art Based Learning ontwikkelt de creativiteit en authenticiteit

Tijdens onze bijkomst op 20 juni laat Jeroen Lutters de leden van de Art & Inspiration Club de methode van Art Based Learning ervaren, in de prachtige omgeving van Collectie de Groen in Arnhem: een bijzonder gebouw met een interessante privé kunstcollectie.

 

‘Van toeschouwer naar maker, van luisteraar naar verhalenverteller.’

 

Jeroen Lutters benadert kunst als kennisbron voor existentiële vragen, waarbij allerlei vormen van kunst kunnen dienen als gesprekspartner en uitnodigen de ‘possible world’ van de verbeelding te betreden. In de Art Based Learning-methodiek wordt deze benadering ingezet voor creativiteitsontwikkeling, artistiek onderzoek en persoonsvorming. ABL is daarmee een innovatieve en 21ste eeuwse tool voor de ontwikkeling van creativiteit en authenticiteit, twee onderwerpen die cruciaal zijn voor leiders in alle sectoren om de vraagstukken van deze tijd het hoofd te bieden.

 

 

Dr. Jeroen Lutters, lector Kunst- en Cultuureducatie bij ArtEZ, promoveerde in 2012 bij de internationaal vermaarde professor Mieke Bal (UvA) op zijn proefschrift In de schaduw van het kunstwerk: Art-Based Learning in de praktijk. Hij ontwikkelde de methode Art-Based Learning, een manier van leren van kunst als een gedachtesysteem waarmee je in dialoog kan treden. Lutters is ook lector Didactiek en Inhoud van de Kunstvakken aan de Hogeschool Windesheim en onder meer lid van de adviesgroep cultuurprofielscholen. In 2015 verscheen zijn publicatie Sprekende Objecten: Studies in Art-Based Learning.